Pár hónappal ezelőtt volt egy cikkem a legdrágább K-Pop videoklipekről, amikor kaptam pár olyan kommentet, hogy az elsők, azért lettek az elsők, mert hype bandákról volt szó. Már azelőtt a cikk előtt találtam egy oldalt, ahol összeszedték, hogy mi kerül annyiba egy-egy videoklipen, ami nem annak köszönhető, hogy az adott banda népszerű-e vagy sem (a banda népszerűsége maximum az MV népszerűségét fogja befolyásolni, nem pedig a videoklip költségeit dobja meg). Szóval, most nézzük is, hogy mennyi az az annyi? Nézzük is
A személyzet költségei
Az első és legfontosabb a személyzet, hiszen nélkülük hiába lennének idolok, hogyha nincsenek, olyan háttérszemélyek, akik megalkotják a videoklipeket. Nézzük is, kik ők:
Rendező ~ Az a kreatív személy, aki aki felügyeli az összes kreatív elemet és az azokhoz kapcsolódó döntéseket.
Rendező helyettes ~ Általában ő felelős az ütemtervekért, ügyelve arra, hogy a forgatás időben véget érjen, ne húzódjon el. A nagyon nagy hajtás miatt, akár több ember is lehet a rendező asszisztense, ezzel csapatot alkotva. Magyarán, ha bármilyen ok miatt is csúsznak a dolgok, ő/ők tehető(k) feleőssé érte.
Producer ~ Ahogy a filmeknél is a videoklipeknél is kell producer, aki a rendező fejéből kipattant dolgokat ténylegesen megvalósítsa.
Produkciós tervező ~ A videoklip megjelenésért felelős, főleg akkor kifejezetten fontos a munkája, hogyha az MV zöld vászon előtt készül.
Díszletfelelős ~ A nevében is benne van, ő felügyeli a kellékeket, díszleteket, előkészíti és koordinálja azokat. A produkciós tervezővel dolgozik együtt közösen.
Öltöztető ~ Az a háttérszemély, aki azért felelős, hogy az idolok abban a ruhában legyenek, amit a jelenet megkíván. Ők segítenek az öltözködésben, ha pedig zajlik a forgatás ők igazítják meg a ruhákat.
Operatőr ~ A film képi felvételeit készíti és irányítja. Egy-egy MV-től függően több operatőr lehet és nekik lehetnek még asszisztenseik is.
Technikus ~ Többféle technikus létezik, általában ők felelnek a hangosításért, hangfalakért, ha a kamerát a földön kell mozgatni, akkor a síneket hozzá ők szerelik össze, vagy az állványokat stb...
Állvány kezelő ~ Bizony, vannak olyan MV-k, ahol darukról/állványokról filmeznek, amihez külön kezelő személyzet kell. Általában a táncos részeknél szokták ezt alkalmazni.
Drónkezelő ~ Ha sok ember van egy-egy helyen, akkor a daruról vagy állványról való filmezés nem éppen a legjobb ötlet, már csak a fokozottabb balesetveszély miatt is. Ekkor jönnek képbe a drónok, amiket szintén kezelni kell. A drónok alkalmazása nem olyan rég kezdődött el, viszonylag új technika, ezért jóval drágább, mint egy sima állvány.
Steadicam operátor ~ Akciójeleneteknél szükség van egy stabilizáló rendszerre, amit a kézi kamerára rögzítenek, ezeknek az operátoroknak ez a feladata, hogy a legjobb tudásuk szerint, ezzel a rendszerrel felvegyenek egy-egy akció- vagy gyorsabb jelenetet.
Mikrofon operátor ~ Igen, hülyén hangzik, de szükség van rájuk. Mindenki látott szerintem TV-ben operátort, akinek a fején fülhallgató van, ami hozzá van csatlakoztatva egy kézi, hordozható mikrofonhoz, akkor szokták őket alkalmazni, ha egy idol-t közelről kell venni és párbeszéd zajlik. Egy mezei, ruhára rögzíthető mikrofon csúnyán nézne ki az ilyen jeleneteknél, így hát ilyen operátorra is szükség van.
Elektronikáért felelős szakember ~ Áram nélkül semmi sem működik, így kell valaki, aki ezt megcsinálja, vagy éppen azért felel, hogy a balesetek elkerülhetőek legyenek, vagy ha valami elromlik, egyből megtudja csinálni.
Stylest ~ Azok a személyek, akik a hajért és sminkért felelősek, egy-egy klip forgatáson vagy egy tucat ilyen ember van.
Jelmeztervező ~ Azt hihettük volna, hogy ez a stylest feladata, de nem külön személy van a ruhák előkészítésére, összeállítására és beszerzésére. Nem mellesleg a ruhákhoz az anyagokat vagy meg kell venni és elkészíttetni, vagy pedig a kész ruhát kell megvenni és általában a luxus márkákig meg sem állnak.
Digitális képtechnikus ~ Amikor lezajlott már a forgatás átadják a filmet a képtechnikusoknak, akik életre keltik a videoklipeket. Ide tartoznak az utómunkálatok, mint a CGI elkészítése, vágás, összeillesztés, effektusok elkészítése, a hangszabályozás stb...
Helyszín
Sokan a helyszínről megfeledkeznek, amikor egy-egy videoklip költségei szóba kerülnek. A réten, erdőn kívül nem sok ingyenes forgatási helyszín van, sőt lehet, még ezekért is fizetni kell. Egy MV forgatásáért helyszíneket zárnak le vagy bérelnek ki, ami pénzbe kerül. A bérleti díj megegyezés alapján zajlik, míg, ha egy közterületet zárnak le egy forgatás miatt, annak a díját a helyi önkormányzat szabályozza. Ilyenkor pedig szóba kerülnek a rendőri díjak is, hiszen nekik van csak joguk egy-egy helyszínt lezárni.
Díszlet vs. CGI
Azt hiszem ezt magyarázni sem kell egy-egy díszlet nagyon látványos lehet, de egy jól megszerkesztett CGI technikával készült videoklip egy mestermű, ami nem olcsó. Mind a díszlet sok pénzbe kerül, de a CGI még többe, hiszen konkrét számítógépes programmal csinálják meg a "díszletet", egy zöld dobozt/vásznat keltenek életre. Emellett, ehhez még külön szakemberek is kellenek.
Logisztika/utazás
Ez még a helyszínhez kapcsolódik valamilyen szinten, de elmondhatjuk, hogy egy videoklip nemcsak Dél-Koreában készülhet, hanem bizony külföldön is. Gondoljunk csak a Magyarországon készített videoklipekre, mint Minhyun "Universe", a Teen Top "Missing" vagy a Davichi "Sorry, I'm Happy" című MV-jére. Ilyenkor pedig nemcsak az idolok utaznak, hanem a staff tagjai is, akiket el kell pluszban szállásolni, az étkezésüket biztosítani, a helyi bérleti díjakat fizetni és így tovább, ezek mind többlet kiadások.
Utómunkálatok
Ismét egy csomó pénzt igénybe vevő dolog, hiszen az utómunkálatokat általában más szakemberek végzik, ekkor kerül megvágásra a felvett film, kerülnek rá az effektek a videókra és minél több a vágás, annál hosszabb egy videoklipet megszerkeszteni példa legyen most a T-ARA "Sugar Free" címá MV-je, összesen 671 vágásba került, mire olyan lett a videoklip, amit eredetileg elterveztek. A vágók mellett vannak olyan szakemberek, akik a színezésért felelnek, ők játszanak a színekkel és az ehhez kapcsolódó effektekkel. Ezek után jönnek azok az emberek, akik értenek a vizuális effektekhez, vagyis a CGI-hoz. Ha pedig kész a videoklip, megvan vágva, szerkesztve jöhetnek a hangmérnökök csak ezután lesz hozzá igazítva a dal a kliphez. Ha ez nem volna még elég nem beszéltünk még olyan dolgokról, mint a promóció, a mini videók elkészítése, amiket "teaser"-nek nevezünk, vagy a fotózásokról és egyéb promóciókról. Szóval, ha egy alacsony költségvetésű videoklipet látsz már az is rengeteg pénzben van.
Honnan a pénz?
Egyes, nagyobb vállalatok, mint az SM, JYP, BigHit vagy a YG (igen, még nagy vállalatnak számít a YG a botrányok ellenére, habár nincs benne a Big3-ban már, viszont a BigHit még mindig csak egy lábon áll) kitudják maguknak termelni a költségeiket, viszont nekik is vannak szponzoraik. Ezzel szemben a kisebb vállalatok a szponzorokból élnek a videoklipekben elvannak rejtve egy-egy márka logója, vagy szerepel a klipben mobiltelefonos vagy számítógépes játék, ami burkolt reklám, az autók (amik, amúgy béreltek), a szponzori díjból pedig már majdnem egy videoklip fele kijön. A játék- és autóipari vállalatok pedig imádják a K-Pop-ot, hiszen könnyen eljut sok emberhez ezáltal a márkájuk, konkrétan a zeneiparba bele fektetnek, önmagában valószínűleg nem is működne a dolog. Konkrét MV-k jönnek létre üdítőitalok, telefonok, játékok, ruhák stb... népszerűsítésére, amit már viszont a szponzor fizet, hiszen reklám költségnek eltudják számolni.
na most mivel egy konkrét összeget nem írtál viszont az én apám stúdiósként dolgozik így van egy jó rálátásom hogy mennyi az annyi!
VálaszTörlésott vannak a felszerelések, a zene kikeverése és egyéb igazításai stb, és a hely (mert az sem mindegy hogy a szobának milyen az akusztikája!) meg ugye senki sem egyszer énekli fel legalább 3x-4x hogy a lehető legjobb legyen!
csak ez egy közepes stúdióban 80-150 ezer egy jobb minőségű stúdióban 150-300 ezer FT között van (persze ez óra számba megy jó 4-5 perces mv-nél ez 12-15 óráig is tarthat.... vagy tovább mert valljunk be mivel ez kpop így sokkal több benne a hamis hang...
és a felvételt is meg tudom mondani az is kb ennyiért mozog egy kicsit többért kb 200-300 ezer FT-ért stábbal jelmezekkel mindennel együtt!
szóval mennyi egy mv? kb fél millió forint-nál kezdődnek (persze lehet olcsóbb ha a videó nem annyira részlet gazdag) de még így is
400-600 ezer ft között mozognak
Köszönöm az infókat, nagyon érdekesek és hasznosak voltak ^^. Viszont, igen, jól láttad, hogy nincsenek árak, hiszen én se találtam erről pontos infót, hogy Dél-Koreában milyen árakon mozognak a dolgok, illetve inkább azt szerettem volna szemléltetni, hogy az az XY összeg miből tevődik össze.
TörlésA dolognak viszont van egy másik oka is, maguk az ügynökségek sem teszik már közszemlére, hogy összetudtak dobni egy több millió forintos videoklipet, hiszen támadó felület a rajongók részéről. Ha túl keveset költenek egy CB-re, akkor az lenne a baj, hogyha meg túl sokat, jönnének az antik, hogy miért ennyi? Az a banda miért érdemelt annyit? Ennyi pénzből már XY banda visszatérését is finanszírozni lehetett volna és így tovább. A legdrágább videoklipes cikkemben is a "legújabb" MV, aminek tudni lehetett az összegét 2013-mas. Akartam a cikknek egy párt, a "legolcsóbb" videoklipekről, de ehhez sincs anyag, a fentebb leírt dolgok miatt.