Mennyi az annyi? Avagy egy MV költségei II. rész - KÉrdekesség

2019. nov. 1.

Mennyi az annyi? Avagy egy MV költségei II. rész

A cikk első részében összegyűjtöttem nektek, hogy egy-egy ügynökségnek mire kell költenie, hogyha videoklipet szeretnének forgatni egy debütáláshoz vagy visszatéréshez. Részleteztem a személyzetet, a helyszínt és egyéb dolgokat, amik mind növelik a büdzsét, de érthető okokból nem részleteztem az anyagiakat. A legtöbb ügynökség számára támadó felület lehet, hogy mennyi pénzt költenek egy-egy csapat visszatéréséhez, aminek a reakciója biztos, hogy az idolokon csapódnak, így általában a költségeket hét pecsétes titok őrzi. Viszont a JYP Entertainment feltárta, hogy mennyi az annyi? Lássuk is, mennyit költ a JYP a csapatainak a visszatérésre, debütálására és promócióira.
Az ügynökség átlagosan 900 millió won-t (kb. 217,8 millió forint) költ el mire debütáltat egy csapatot, ez egy átlagolt kiadás, az éves statisztikákat vetették össze és egy 5 fős fiúcsapatot vettek alapul. Szóval, ha minden tagot átlagosan három évig képeznek ki akkor kb. 700-900 millió won-ba (kb. 169,3 - 217,8 millió Ft) kerül a JYP-nek. Ebben az összegben benne van a kollégiumi díj, az étkezés, utazás és a taníttatás legyen az ének-, tánc-, nyelvóra vagy színészet. Viszont egy-egy csapat visszatérése sem sokkal olcsóbb. Az olyan mini albumok, amelyeken három dal szerepel 12-15 millió won-ba (kb. 2,9 - 3,6 millió Ft) kerül és ez csak az előállítás költsége, az összes költség, amiben minden benne van átlagosan 27 millió won (kb. 6,5 millió Ft).
Miután szó volt a mini albumról, jöhet az MV, mert ugye minden visszatéréshez kell. A JYP átlagosan 150 millió won-t (kb. 36 millió Ft) költ el, mire a teljes MV elkészül. Ha minden dalhoz készítenének videoklipet az összesen 450 millió won-ba (kb. 108 millió Ft) kerülne (ezért szoktak csak nagyon ritkán visszatérni a csapatok több videoklippel). Az album költséghez még hozzá jön a fotózások költsége is, ami kb. 20 millió won-ba (vagyis 4,8 millió Ft) kerül. Ha pedig még mindig nem volt elég, akkor jöhetnek a marketing költségek, hiszen az ismertebb csapatok számára is fontos, aminek a költségét az ügynökség nem aprózza el, hiszen 500 millió won-t költ erre (kb. 121 millió Ft). Ebben az 500 millióban benne van a koreográfia költsége, ami 50 millió won (kb. 12 millió Ft), 100 milliót (kb. 24 millió Ft) költenek a háttértáncosokra, 170 milliót (kb. 41 millió Ft) költenek ruhákra, amiben a hat heti promóció összes fellépőruhája, kiegészítője és az MV-ben látott ruhák is benne vannak, továbbá sminkesre is költeni kell, ami poton 10 millió won (vagyis 2,5 millió Ft) a promóció idejére. A marketingben benne vannak a hirdetések, amik 150 millióba (36 millió Ft) kerülnek és rejtett/tartalék/egyéb költségek 2 millió won-t (kb. fél millió Ft) képeznek. 
Összegezve a költségeket, ha egy debütálandó csapatot nézünk 1,5 milliárd won-ba (kb. 498 millió Ft) kerül a JYP-nek, mire a gyakornok debütálnak egy három dalos mini albummal. Ezek után jogos lehet a kérdés, hogy de miért költenek ennyit, hiszen elég kockázatos vállalkozás? Nos, a válasz egyszerű önmagában a K-Pop egy nagyon jövedelmező és versenyképes üzlet, ha jókor van az ember jó helyen. A vállalatok, ezért ömlesztik a pénzt a gyakornokokba és a csapatokba, szponzorokat keresnek, hogy minél jövedelmezőbb legyen számukra. Viszont nagyokat lehet bukni, hiszen a fentebb leírtak a "BIG3" szintje, amit a kisebb vállalkozásoknak is meg kell ütniük, de így könnyen 1 milliárd won-os adósságba verhetik magukat. A gyakornokoknak, idoloknak ezért jól átkel gondolniuk, hogy melyik ügynökséggel kötnek szerződést, hiszen, ha nem lenne elég nyomás a vállukon gyakornokként, debütáláskor aggódniuk kell azért is, hogy sikeresek lesznek-e, hiszen, amit rájuk költenek az ügynökségek vissza kell fizetniük. A JYP háza táján a TWICE, GOT7 és 2PM, a YG Entertainment-nél a BIGBANG, BLACKPINK és a WINNER, míg az SM-nél az EXO, SHINee, TVXQ, Super Junior és a Girl's Generation, akik biztos, hogy nem rendelkeznek gyakornoki adóssággal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése